Моральне виховання школяра

 

"У вихованні людини важливо домагатися, щоб моральні істини були не просто зрозумілі, але й стали б метою життя кожної людини, предметом власних прагнень і особистого щастя". ( Свадковский В. Ф. 1977, - 11). 

Питання морального розвитку, виховання, вдосконалення людини хвилювали суспільство завжди і у всі часи. Особливо зараз, коли все частіше можна зустріти жорстокість і насильство, проблема морального виховання стає все більш актуальною. Хто як не вчитель, має можливість впливу на виховання дитини повинен приділити цій проблемі найважливішу роль у своїй діяльності. І саме тому метою педагога є захистити малюка від світу жорстокості і брутальності, познайомити дитину з принципами моралі та етики, формувати моральні уявлення і поняття. 

Основним стрижнем в загальній системі всебічного розвитку особистості є моральне виховання. Моральне виховання - процес, спрямований на формування і розвиток цілісної особистості дитини, який передбачає становлення її до Батьківщини, суспільства, колективу, людей, до праці, своїх обов'язків і до самої себе. 

Завдання морального виховання полягає в тому, щоб соціально необхідні вимоги суспільства педагоги перетворили у внутрішні стимули особистості кожної дитини, такі, як обов'язок, честь, совість, гідність. 

Шляхи вирішення проблем морального виховання можуть здійснюватися як у процесі спеціального навчання, так і у вільний час можуть бути використані етичні бесіди, конкурси, тематичні дозвілля. 

Для реалізації необхідна програма морального виховання школярів, вона дуже обширна і охоплює коло різних моральних відносин, у яких чітко виявляються моральні якості. Структура виховного процесу складається з виховує середовища, виховує діяльності і осмислення вихованцем свого життя по відношенню до навколишньої дійсності. 

Основою виховання, що визначає моральний розвиток, є формування гуманістичних відносин дітей, не залежно від змісту, методів, форм виховної роботи. Процес виховання, спрямований на розвиток всіх дітей, повинен бути побудований так, щоб забезпечити оптимальний розвиток кожної дитини, виходячи з індивідуальності кожної дитини. 

У вихованні будь-якого морального якості застосовуються різні засоби виховання. У загальній системі морального виховання важливе місце займає група засобів, спрямованих на формування моральних суджень, оцінок, понять, виховання моральних переконань. До цієї групи відносяться етичні бесіди, лекції, диспути з етичних проблем. 

Багато вчителів справедливо стверджують, що професійно скористатися засобами морального виховання набагато складніше, ніж звичайний урок. Особливість проведення етичних бесід, диспутів про мораль полягає в тому, що вона не в якому разі не повинна переходити в надмірну повчальність, в бесіду повинні містити якомога більше обговорень з дітьми життєвих ситуацій, що мають моральний зміст. Теми бесід залежать від вікових особливостей дітей, рівня моральної підготовленості, а також вчителю необхідно заздалегідь обговорювати з дітьми найбільш цікаві для них питання. 

Знання моральних норм є передумова моральної поведінки, але одних знань не достатньо. Критерієм морального виховання можуть бути тільки реальні вчинки дітей, їх спонукальні мотиви. Бажання, готовність і здатність свідомо дотримуватися норми моралі можуть бути вихована тільки в процесі тривалої практики самої дитини, тільки вправляючись у моральних вчинках. 

Говорячи про мораль, ми маємо на увазі поведінку людей, сукупність норм, що регулюють відношення до суспільства, оцінюються з позиції добра і зла. Величезну роль у сфері моралі відіграють моральні почуття. У моралі закріплені такі поняття, як "добро", "честь", "совість", "справедливість". Всі ці поняття мають оціночний характер. 

Безпосередній вплив на придбання моральних цінностей лежить на вчителеві. Результат цього процесу залежить від того, як педагог підносить його дитині. Емоційний стан життєрадісного пізнання світу - це характерна ознака духовного життя особистості. 

Слово вчителя - свого роду інструмент впливу на виховання особистості дитини. Саме через бесіди з педагогом, духовний розвиток дитини, самоосвіта, радість досягнення цілей, благородний труд відкривають людині очі на самого себе. Самопізнання, самовдосконалення, вміння залишитися один на один з власною душею, присвячена робота педагога, його спеціальні бесіди. Ми закликаємо своїх вихованців, бути правдивими і відвертими з самим собою, ставити таку мету в житті, для досягнення якої треба було вирішити завдання, які відповідають правилам моралі, і ніколи не суперечать справжнім етичним нормам. 

Моральне виховання є основою всіх основ, в залежності від того, що вклав педагог в душу дитини в цьому віці, буде залежати, що зведе він сам в подальшому, як буде будувати свої відносини з оточуючими. Виховання - мистецтво, і це мистецтво полягає в тому, щоб людина, яку ми виховуємо, очеловечивал світ речей, які входять в його життя, він повинен відчувати в них людське - розум, мудрість, любов до людей. Якщо дитина цього не переживе, то йому буде чужа справжня людська чуйність сприйняття. 

Повнота людського щастя полягає в розвитку всіх творчих здібностей і сил людини, в багатстві духовного життя, в свідомості тієї справи, якій віддаєш свої сили. У моральному вихованні важливо не тільки сформулювати моральна свідомість, моральні почуття, але і найголовніше, - включити молодшого школяра в різні види діяльності, де розкриваються їхні моральні відносини. 

Для того, щоб об'єктивно оцінити стан проблем морального виховання на сучасному етапі, необхідно провести чіткий аналіз заходів, неодноразово на практиці проводити різні бесіди і дискусії, але вже на даний момент результатів дослідження можна з упевненістю сказати, на скільки велике значення цієї проблеми, що в школі необхідні спеціальні додаткові заняття, систематизирующие і поглиблюють уявлення молодших школярів.