Форми  і методи  роботи  з  обдарованими  дітьми

Найважливішою проблемою нашого суспільства є збереження і розвиток обдарованості. Перед учителями початкових класів постає основне завдання: сприяти розвитку кожної дитини. Тому важливо встановити рівень здібностей та їх різноманітність але не менш важливо вміти правильно здійснювати їхній розвиток.

 В обдарованих дітей чітко виявляється потреба в дослідницькій і пошуковій активності — це одна з умов, що дозволяє учневі зану­ритися в творчий процес навчання і виховує в ньому жагу до знань, прагнення до відкриттів, активної розумової праці та самопізнання. У навчальному процесі розвиток обдарованої дитини слід розглядати як розвиток її внутрішнього діяльнісного потенціалу, здатності бути автором, активним творцем свого життя, уміти ставити мету, шукати способи її досягнення, бути здатним вільно обирати і відповідати за нього, максимально використовувати свої здібності.

Саме тому методи і форми роботи вчителя повинні сприяти розв'язанню поставлених завдань. Для цієї категорії дітей застосо­вуються такі методи роботи: 

•           дослідницький;

•           частково-пошуковий;

•           проблемний;

•           проектний.

 Ефективними є такі форми роботи з учнями, як:

*предметні олімпіади

*інтелектуальні марафони

*творчі конкурси і вікторини

*словесні ігри і забави

 *проекти з різної тематики

*рольові ігри

*індивідуальні творчі завдання

*інтелектуальні ігри: «КВК» «Ерудит» «Найрозумніший» «Колесо фортуни»

*конкурси знавців математики та логічного мислення

*ребуси, кросворди, головолом.

 

Виявлення обдарованих і талановитих дітей - тривалий процес. К. Ушинський стверджував, що «Учень - це не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити». Тому доцільно використати поради щодо розвитку здібностей учнів.

 

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей

 

*Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності.

 

*Підкреслюйте інтерес дітей до нового.

 

*Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніколи не відкидайте її.

 

*Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять.

 

*Не вимагайте запам’ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення там, де є багатоваріативні способи.

 

*Культивуйте творчу атмосферу — учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує:

"Учіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо занотовувати їх у блокноті.

 

*Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдарованій дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість.

 

*Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.

 

*Розсіюйте страх у талановитих дітей.

 

*Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Про­понуйте проекти, що можуть захоплювати.

 

*Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, про­гнозування, уяви.

 

*Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.

 

*Допомагайте опановувати технічні засоби для записів.

 

*Розвивайте критичне сприйняття дійсності.

 

*Учіть доводити розпочате до логічного завершення.